Afnamehandleiding

Voorwoord
Ten opzichte van de oude versie van het handboek zijn er een aantal zaken veranderd. Zo is de niet voor afname relevante informatie verwijderd en vind je sommige informatie nu op andere plekken. Hieronder een overzicht van verplaatste informatie:

Bronnen
Deze handleiding is zorgvuldig samengesteld en gebaseerd op informatie en wet- en regelgeving van o.a. het CDFD, de Rijksoverheid, opdrachtgevers en andere belanghebbenden. Tevens correspondeert deze handleiding met de eisen uit de ISO 9001:2015, zoals Eureka deze in haar kwaliteitssysteem heeft verwerkt.

 

1.1 Inleiding

Taken en Verantwoordelijkheden
Voor de functie Toezichthouder Examens zijn taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden vastgelegd. Een actueel overzicht vind je hier. De werkwijzes en procedures uit deze handleiding zijn dan ook gebaseerd op die functie en onderdeel geweest van je inwerkprogramma. Als aanvulling hierop gelden de hieronder genoemde uitgangspunten.

Representativiteit
Je bent een visitekaartje van Eureka en behoort je dan ook als zodanig te gedragen. Zorg daarom dat je er representatief uitziet, de aangeleverde en voorgeschreven bedrijfskleding draagt en geen hinderlijke geuren (waaronder overheersende parfum) met je mee draagt. Dit betekent ook dat de toezichthouder zich altijd weerhoudt van een persoonlijk negatief oordeel over de examens en aanverwante zaken. Kandidaten mogen geen last van je hebben. Zet je mobiele telefoon op stil. Draag geen armbanden, schoenen met luid klinkende zolen of hakken. In de examenruimte is praten met andere medewerkers, afgezien van eventueel noodzakelijk functioneel overleg, niet toegestaan.

Toezicht
Tijdens het gehele examen ben je in de ruimte aanwezig (minimaal 1 toezichthouder per 20 kandidaten) en alert op signalen van de kandidaten, zodat je problemen en/of fraude tijdig signaleert. Ga dus niet zitten lezen en houd alle kandidaten steeds in de gaten. Laat de kandidaten in principe niet alleen en laat je aandacht niet verslappen. Beperk zoveel mogelijk je toiletbezoek. Als je naar het toilet moet, schakel dan een medewerker ter plaatse in, om tijdelijk je rol over te nemen.

Inhoudelijk
Wanneer kandidaten vragen of opmerkingen hebben over de inhoud van het examen, dan mag je hier niet inhoudelijk op ingaan, zelfs niet wanneer je denkt dat je het antwoord weet. Ga zelf geen discussie aan met kandidaten. Noteer inhoudelijke vragen en opmerkingen van kandidaten in het V.O.V., zodat Eureka de opmerkingen kan gebruiken om het examen te evalueren. Kies de juiste categorie bij het invullen van het V.O.V.. Een ontbrekende geboorteplaats behoort bijvoorbeeld niet tot de categorie “overig”, maar tot de categorie NAW. Een hapering tijdens het afnemen van het examen in de software, behoort niet tot de categorie overig, maar tot de categorie technische storing. De kandidaat ontvangt geen reactie van Eureka n.a.v. opmerkingen in het V.O.V.. Wanneer een kandidaat bijvoorbeeld klaagt dat een examenvraag “onzinnig” is, dan mag je niet zeggen dat je het met hem of haar eens bent. Je hoort de kandidaat aan en toont waar mogelijk begrip/medeleven, maar je velt geen inhoudelijk oordeel. Je biedt de kandidaat de mogelijkheid een klacht in te dienen.

 

1.2 Wees op tijd

Als toezichthouder ben je uiterlijk 60 minuten voor aanvang van het examen aanwezig op de locatie. Deze tijd kan oplopen wanneer een locatie moet worden opgebouwd (flex). Hanteer altijd de planning/aanvangstijd voor je dienst in Teams. Het is van essentieel belang dat je op tijd aanwezig bent. Houd rekening in je planning met de mogelijkheid van eventuele files en/of treinvertragingen!

Meld je aanwezigheid altijd in het kanaal van je locatie in de Teams-chat. Voorzie je onverhoopt toch dat je te laat gaat komen, meld dit dan op de zelfde wijze. Mogelijk zal besloten worden om het examen later te laten beginnen.

Controleer de materialen. Je zet de computers aan en controleert de volgende zaken:

Problemen meld je direct in de Teams-chat. Ook wanneer andere zaken rondom de examenafname niet aan de eisen voldoen of niet naar behoren werken, meld je dit in de Teams-chat. Er zal samen met jou gezocht worden naar een passende oplossing.

 

1.3 Voorbereiding

Weet wat je te wachten staat! Kijk op basis van de planning uiterlijk een dag voorafgaand aan het examen in Teletoets en Remindobooking wat je kunt verwachten op de examenlocatie waar je staat ingepland. Op de dag van het examen print je als eerste de presentielijsten en inlogcodes. Uitleg hierover vind je in de instructiefilmpjes van Teletoets en Remindobooking.

Klaarzetten van examens
Start de examencomputers op in het examenprofiel en open het examenportaal door te klikken op het Eureka icoontje ‘Examen’. Het volgende scherm wordt zichtbaar:

De volgende uitleg vind je ook in de instructiefilmpjes over het Examenportaal.

  • Schrijf het nummer van de werkplek op de presentielijst bij de kandidaat;
  • Selecteer bij Citrus Andriessen of bij Eureka Examens de juiste klant/provider. Deze informatie vind je op de presentielijst;
  • Selecteer conform de presentielijst het het juiste examen;
  • Klik op de(informatie) om te weten wat wel en niet mag tijdens dit examen;
  • Klik vervolgens op Start. Het juiste scherm zal zich openen (Let op: sommige examens moet je met een USB starten, maar dit zie je zodra je op start klikt);
  • Vul de persoonlijke inloggegevens in van de kandidaat en log in (Let op: volg de instructie als vermeldt bij informatie);

 

2.1 Begin van het Examen

Bij binnenkomst moeten kandidaten zich legitimeren met een origineel geldig legitimatiebewijs en daarna mogen zij niet meer de ruimte verlaten. Mocht dit wel gebeuren, dan zal de legitimering opnieuw moeten plaatsvinden. Zorg daarnaast dat je jezelf te allen tijde kunt legitimeren, door middel van een origineel en geldig legitimatiebewijs en de Eureka toezichtpas.

1. Vraag allereerst of de kandidaat nog een toiletbezoek wil brengen.

2. Toegang en controle legitimatiebewijs:

  • Controleer of het originele legitimatiebewijs geldig is a.d.h.v. Identiteitsdocumenten;
  • Controleer of het legitimatiebewijs niet verlopen is en de informatie overeenkomt met de presentielijst;
  • Controleer goed of de foto correspondeert met de persoon die het examen aflegt. Bij twijfel altijd overleg met Eureka;
  • Laat de kandidaat de presentielijst tekenen en vergelijk de handtekening met de handtekening op het legitimatiebewijs;
  • Laat de kandidaat zijn of haar jas ophangen en zijn/haar spullen in een kluisje/garderobe wegleggen: tas, jas, mobiel (geluid uit), horloge,communicatieapparatuur, eigen laptops, etc. Kandidaten mogen deze dus niets onder hun eigen tafel leggen (ID-bewijs en kluissleutel meenemen in de examenruimte en op tafel leggen);
  • Mobiele telefoons moeten worden uitgezet (of op “stil”), alvorens ze worden opgeborgen. Controleer of je geen spullen in de broekzakken van de kandidaten ziet zitten. Zo ja, vraag hen dan ook die broekzakken leeg te maken;
  • De kandidaat mag GEEN hulpmiddelen meenemen, tenzij dit is toegestaan door de opdrachtgever. Bekijk via deknop per examen de toegestane hulpmiddelen. Bij gebruik van toegestaan eigen materiaal controleer je te allen tijde of hier geen aantekeningen in zijn gemaakt;
  • Wijs de kandidaat op zijn of haar rechten en plichten tijdens het examen;
  • Je wijst de kandidaten zijn/haar juiste plaats;
  • Controleer de (persoons)gegevens, pas als alles klopt mag de kandidaat beginnen.

 

2.2 Tijdens het Examen

Tijdens het examen zorg je ervoor dat wordt voldaan aan het creëren van de meest “ideale examenomstandigheden” en dat fraude wordt voorkomen. Dit betekent dat je ervoor zorgt dat:

  • kandidaten niet met elkaar spreken;
  • kandidaten niet op elkaars scherm kijken;
  • kandidaten zich niet buiten jouw gezichtsveld of gehoorafstand begeven;
  • Kandidaten de ruimte niet verlaten;
  • Kandidaten niet meer tijd krijgen dan is aangegeven.

Let op: Het is noodzakelijk om minimaal 6x per uur daadwerkelijk rond te lopen en te surveilleren. Vanaf de toezichthoudersplek kun je kandidaten tussentijds in de gaten houden. Het is niet toegestaan om anders dan noodzakelijk je telefoon te gebruiken. In het V.O.V. kun je alle zaken die je gedurende het examen opvallen, of die tijdens het examen voorvallen, noteren. Uitleg hierover vind je in de instructiefilmpjes van Teletoets en Remindobooking.

 

2.3 Afronden van het Examen

  • Wanneer een kandidaat zijn/haar werk wil inleveren, dan kan hij/zij zich melden bij de toezichthouder. Als toezichthouder controleer je vervolgens of de kandidaat inderdaad het examen goed heeft afgerond en sluit het examen af;
  • Let erop dat de kandidaat na afloop alle uitgereikte materialen inlevert, inclusief kladpapier, pen en bijlagen. Het aantal kladbladen moet worden geteld en dient overeen te komen met het aantal dat aan het begin van het examen is uitgereikt;
  • De kandidaat krijgt in de meeste gevallen niet direct een uitslag. Uitslaginformatie vind je in het examenportaal bij via deknop per examen.

 

3.1 Verslaglegging

Vul het V.O.V. objectief en naar waarheid in en geef beknopt maar duidelijk aan als er issues zijn geweest. Gebruik hierbij de juiste categorie! In het geval van storing dien je ook het werkpleknummer te vermelden. Uitleg hierover vind je in de instructiefilmpjes van Teletoets en Remindobooking.

 

3.2 Presentielijsten

Presentielijst (door alle betrokkene ondertekend) – Scan de presentielijst met de printer. De printer zet het automatisch in de juiste map. Berg de hardcopy variant op in de map in de kast.

 

3.3 Examenruimte

Laat de examenruimte netjes en schoon achter. Voorzie iedere werkplek van eventueel nieuwe materiaal (kladpapier, pen, oordopjes, etc.), zodat degene na jou direct weer kan starten met de volgende examensessie.

 

4.1 Regels en Sancties

Te laat komen/ afwezigheid
Aan kandidaten wordt meegedeeld dat zij uiterlijk 15 minuten voor aanvang van het examen aanwezig dienen te zijn. In principe start de kandidaat op het ingeschreven tijdstip, maar er zijn examenafhankelijk afspraken gemaakt dat kandidaten soms eerder of later mogen starten. Deze informatie vind je in het examenportaal per examen via deknop. De voorwaarde is altijd dat dit past binnen de planning van de examenlocatie. Houd hierbij rekening met andere kandidaten. Indien een kandidaat zo laat is dat je gedwongen bent hem/haar uit te sluiten van deelname, of wanneer een kandidaat helemaal niet komt opdagen, dan geef je dit aan in het V.O.V. en meld je dit aan de Servicedesk van Eureka via de Teams-chat.

Legitimatie
Indien een kandidaat meldt dat hij/zij de uitnodiging niet heeft meegenomen, dan is dat geen probleem, zolang zijn of haar legitimatiegegevens overeenkomen met de bij Eureka bekende gegevens.
Mocht een kandidaat zich niet kunnen legitimeren met een geldig origineel legitimatiebewijs, dan mag deze helaas het examen niet maken. Het weigeren dan de kandidaat voor deelname doe je altijd in overleg met de Servicedesk van Eureka via de Teams-chat. Daarnaast vermeld je ook dit voorval in het V.O.V.

Toiletbezoek
Probeer toiletbezoek tot een minimum te beperken. Vraag kandidaten voor het examen of zij nog van het toilet gebruik willen maken. Wanneer kandidaten tijdens het examen toch naar het toilet moeten, mag dit echter wel. Het is tenslotte belangrijk dat kandidaten onder ideale omstandigheden het examen kunnen doen. Er mag slechts één kandidaat tegelijk naar het toilet. De kandidaat moet zich melden wanneer hij of zij naar het toilet wil gaan en moet de kluissleutel en zijn of haar legitimatiebewijs op de werkplek laten liggen. Het is jouw taak om een kandidaat die naar het toilet gaat niet uit het oog te verliezen. Zorg dat de kandidaat niet de kans heeft om ergens anders naartoe te gaan dan naar het toilet. Wanneer je geen zicht hebt op het toilet, vraag dan een collega ter plaatse om met de kandidaat mee te lopen. Houd ook geluiden in de gaten die zouden kunnen duiden op bellen of sms’en door de kandidaten. Wanneer een toiletbezoek lang duurt, klop dan even op de deur om te vragen of alles goed gaat. Toiletbezoek leidt in geen enkel geval tot extra examentijd maar wordt wel vermeldt in het V.O.V.

Eten, drinken, roken
In de examenruimte mag niet worden gegeten, gedronken of gerookt. Ook een flesje water mag niet. Het kan in de zomer voorkomen dat het erg warm is in een examenlokaal. Geef de kandidaten voorafgaand aan het examen de gelegenheid om voldoende water te drinken. Bij extreme warmte zal Eureka gepaste maatregelen nemen. Indien er medische redenen zijn waarom iemand moet eten of drinken, dan dient dit vooraf bij Eureka te zijn aangegeven. Check dit in dergelijk geval altijd even bij Eureka via de Teams-chat.

Hoofdbedekking
Hoofdbedekking om religieuze redenen (hoofddoek) is toegestaan in de examenruimte, onder voorwaarde dat de oren vrij zijn. Dit is om te voorkomen dat kandidaten via “oortjes” informatie kunnen krijgen. Mocht je toch willen controleren, vraag dan een vrouwelijke collega dit in een aparte ruimte te controleren.

 

4.2 Problemen tijden de Afname

De kandidaat heeft een exameninhoudelijke vraag, opmerking of klacht
Geef voorafgaand aan het examen aan dat je geen uitspraken doet die betrekking hebben op de inhoud van het examen. Kandidaten kunnen met inhoudelijke vragen dus niet bij jou terecht. Je kan (en mag) de kandidaat niet helpen, zelfs niet als je het antwoord denkt te weten. Bij inhoudelijke vragen kun je slechts aangeven dat een kandidaat contact moet opnemen met zijn of haar opleider of bedrijf waarvoor de kandidaat examen doet.

Kandidaat geeft aan dat er een fout in het examen zit (bijvoorbeeld twee dezelfde vragen)
Fouten of dubbele vragen kunnen onbedoelde gevolgen hebben voor de kwaliteit van de toetsing voor alle kandidaten die het betreffende examen moeten doen. In alle gevallen dient er melding te worden gemaakt in het V.O.V.. Je doet geen uitspraken over mogelijke consequenties.

Kandidaat geeft aan dat het examen niet aansluit op de opleiding
Eureka is niet verantwoordelijk voor het inhoudelijke deel van de examens. Zij is puur en alleen dienstverlener ten aanzien van haar opdrachtgever en kandidaat. Een kandidaat kan altijd contact opnemen met de opleider. In alle gevallen dient er melding te worden gemaakt in het V.O.V.. Je doet geen uitspraken over mogelijke consequenties.

Kandidaat wil een officiële klacht indienen over het examen
Wanneer een kandidaat een individuele klacht heeft m.b.t. de organisatie, toezichthouder en/of de afname van het examen, dan kan deze bij voorkeur schriftelijk (brief, e-mail of contactformulier op de website) worden ingediend bij Eureka. Klachten zijn slechts ontvankelijk als ze zijn ontvangen binnen zes weken na de examenafname. Klachten worden afgehandeld door of namens de Manager Service en Support. Indieners van klachten krijgen uiterlijk binnen 6 weken een inhoudelijke reactie.

Op de locatie zijn niet genoeg hulpmiddelen/ bijlagen aanwezig, of er is sprake van disfunctioneren van de hulpmiddelen (bijvoorbeeld kapotte rekenmachine of hoofdtelefoon die niet werkt)
Kandidaten mogen ervan uit gaan dat ze de beschikking hebben over de beloofde hulpmiddelen/bijlagen en dat deze ook functioneren. Zelfs wanneer het gaat om een niet-verplicht hulpmiddel. Je moet alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat dit ook daadwerkelijke zo is. Zorg er daarom voor dat er altijd voldoende materiaal op de locatie aanwezig is, inclusief een reserve koptelefoon, muis en toetsenbord. Het bestellen van artikelen kan middels het Contactformulier ‘Bestelling plaatsen’ via het Intranet. Indien je als toezichthouder tijdens het examen iets niet zelf kunt oplossen, dan schakel je de Servicedesk van Eureka in via de Teams-chat.

De gegevens van de kandidaat in het softwaresysteem kloppen niet
Mocht er een fout staan in de gegevens in het softwaresysteem, geef dit dan aan in het V.O.V. onder de categorie NAW. Als verder alles klopt, kan de kandidaat gewoon deelnemen aan het examen. Afhankelijk van de gegevensfout overleg je met de Servicedesk van Eureka via de Teams-chat.

Er is sprake van (vermoedens van) fraude
Kandidaat onttrekt zich van zicht of gehoor van jou als toezichthouder. Wanneer een kandidaat zich buiten gezichts- of gehoorsafstand beweegt, dan waarschuw je deze kandidaat en vraagt hem of haar binnen gezichts- en gehoorsafstand te blijven. Heb je ernstige vermoedens dat een kandidaat frauduleus handelt, bijvoorbeeld door spiekbriefjes doorgeven of bellen, e.d., dan moet je dit direct melden aan de Servicedesk van Eureka via de Teams-chat. Daarnaast moet je melding maken in het V.O.V.. Besluitvorming over het vervolg ligt dan ook buiten de macht van de toezichthouder, maar wordt door Eureka na overleg met de opdrachtgever mogelijk gemeld bij de polite. In het geval van Wft wordt een dergelijk incident te allen tijde gemeld bij het CDFD.

Kandidaat vertoont storend of aanstootgevend gedrag
Van kandidaten wordt verwacht dat ze:

  • geen aanstootgevend gedrag vertonen;
  • de orde en rust van het examen niet verstoren (en dus niet met elkaar communiceren);
  • niet onder invloed verkeren van alcohol of verdovende middelen (in de zin van de Opiumwet);
  • geen schade veroorzaken of dreigen te veroorzaken aan personen en/of goederen;
  • zich houden aan het reglement en/of gegeven instructies.

Als een kandidaat zich hier niet aan houdt, moet je hem waarschuwen en hem vragen het storende of aanstootgevende gedrag te staken. Als de kandidaat dit niet doet, of niet kan doen, dan moet je de kandidaat van verdere deelname uitsluiten en verzoeken de examenruimte te verlaten. Geef dit aan in het V.O.V..

Kandidaat luistert niet naar de toezichthouder
Wanneer de kandidaat aanwijzingen van jou als toezichthouder niet opvolgt, dan overleg je met de Servicedesk van Eureka via de Teams-chat. Indien nodig mag de kandidaat verwijderd worden van het examen. Geef dit aan in het V.O.V..

Kandidaat geeft aan last te hebben van dyslexie of heeft Nederlands als tweede taal
Kandidaten kunnen in deze gevallen eventueel recht hebben op extra examentijd of een andere examenvorm. Dit geldt echter alleen wanneer zij dit van tevoren via mail of post hebben aangegeven bij Eureka of de opleider en een dyslexie-verklaring hebben meegestuurd. De extra tijd krijgen kandidaten dan bij. De wijze waarop verschilt per examen. Als toezichthouder hoef je niets te doen als je hier niet over bent geïnformeerd. Wanneer kandidaten dit pas tijdens het examenmoment bekent maken, dan moet je aangeven dat zij helaas geen recht (meer) hebben op extra tijd.

Je bent of wordt ziek op de dag van het examen
Als je ziek bent, meld je dit uiterlijk drie uur voor aanvang van het examen bij de Servicedesk van Eureka via de Teams-chat en bij de Coördinator toezicht. Als je ziek wordt tijdens het examen, meld je dit op dezelfde wijze. Er zal ter plekke naar een oplossing worden gezocht.

De examenruimte is niet beschikbaar
Wanneer de examenruimte niet beschikbaar is, schakel je de Servicedesk van Eureka in via de Teams-chat. Bied de kandidaten intussen gratis koffie of thee aan.

De kandidaat is een bekende van u
Om belangenverstrengeling te voorkomen, is het van belang dat kandidaat en toezichthouder elkaar niet kennen. Mocht je er (van tevoren of op de dag zelf) achter komen dat je één van de ingeschreven kandidaten kent, neem dan direct contact op met de Servicedesk van Eureka via de Teams-chat. In overleg zal bepaald worden hoe (de schijn van) belangenverstrengeling kan worden voorkomen.

Er is sprake van een andere vorm van overlast voor de kandidaten
Probeer andere vormen van overlast (bijvoorbeeld geluidshinder of problemen met de temperatuur in de ruimte) eerst zelf op te lossen. Lukt dit niet, dan overleg je met de Servicedesk van Eureka via de Teams-chat. Maak van alle zaken die de kwaliteit van de afname van het examen (voor bepaalde kandidaten) kunnen beïnvloeden een vermelding in het V.O.V. Op de alle locaties zijn overigens oordopjes en een koptelefoon aanwezig, die kandidaten mogen gebruiken wanneer zij last hebben van omgevingsgeluid.

Er is sprake van een ongeval of calamiteit tijdens het examen
Wanneer zich een ongeval voordoet tijdens het examen, dan overleg je direct telefonisch met Eureka. In situaties waar de gezondheid van de kandidaat of de veiligheid van alle aanwezigen in gevaar komt, dan neem je contact op met het alarmnummer 112. Laat kandidaten die door kunnen gaan met het examen zo mogelijk hun examen afmaken. Zorg in geval van een calamiteit voor je eigen veiligheid en dat van de kandidaten. Bied kandidaten die lang op een oplossing voor een bepaald probleem moeten wachten en die niet verder kunnen, een kop koffie of thee aan.

 

4.3 Storingen en Tips

Inleiding
De hardware en software van Eureka zijn zo ingericht dat storingen tot een minimum worden beperkt. Hieronder vind je een onderscheid tussen diverse soorten storingen:

Softwarematig (de computer werkt, maar er is iets met de examensoftware)
Issues met betrekking tot examenprogramma’s, inloggen, bijlagen, geluid, etc. meld je zonder verder iets te doen aan de Servicedesk van Eureka via de Teams-chat onder vermelding van het werkpleknummer. De computer wordt indien mogelijk overgenomen om het probleem te verhelpen. Start voor de zekerheid een nieuwe computer op als deze beschikbaar is. Mocht een oplossing niet voor handen zijn, dan kan de Servicedesk het examen proberen klaar te zetten op de reservecomputer.

Hardwarematig (de computer of bepaalde elementen werken niet meer)
Indien de computer of bepaalde onderdelen niet meer werken is het noodzakelijk om goed te weten wat er precies niet meer werkt om bepaalde zaken te kunnen uitsluiten. Doet de computer het niet, controleer dan het volgende:

  • Knippert het lampje op de computer?
  • Staat het beeldscherm aan?
  • Zitten de stekkers goed in de computer en achter in het beeldscherm?

Als bijvoorbeeld het lampjes op de computer niet herhaaldelijk knippert, maar alleen als je de aan/uit knop indruk, dan kan het zijn dat de adapter stuk is. Een reserve adapter is aanwezig op de locatie. Probeer dit probleem het liefste buiten een examenmoment op te lossen. Doet de muis, toetsenbord of koptelefoon het niet? Controleer het volgende:

  • Zitten de stekkers goed in de computer? Zoja, haal ze er even uit en stop ze er weer in.
  • Controleer of het volume hoog genoeg staat. Dit doe je door ALT ingedrukt te houden en met de muis te scrollen.

Bij twijfel of vragen altijd overleggen met de Servicedesk van Eureka via de Teams-chat onder vermelding van het werkpleknummer. Indien je reservemateriaal gebruikt, bestel je nieuwe via het Contactformulier in het Intranet

Internet of netwerk (de computer werkt wel, maar je hebt geen verbinding
Je hebt geen verbinding? Controleer het volgende om zaken uit te sluiten:

  • Heb je geen verbinding op één of op alle computers?
  • Zit de netwerkstekker goed in de computer en in de wandaansluiting?

Heb je geen verbinding op één computer en je hebt de stekkers gecontroleerd, start de computer dan voor de zekerheid opnieuw op. Heeft geen van de computers verbinding, herstart dan het modem en de Switch. Dit doe je door de stekker eruit te halen en na 15 seconden weer aan te sluiten. Daarna zul je 5 minuten moeten wachten voor je weet of alles weer werkt.

Meldingen
Zijn er issues die vaker voorkomen? Meldt dit dan via het Contactformulier ISSUES in het Intranet.

Tips
Hier vind je aantal zaken die handig zijn om te weten:

  • De computer springt op stand-by
    Na een tijdje springt de computer vanzelf op stand-by. Door een toets (bijvoorbeeld de spatiebalk of enter) in te drukken, gaat de computer van stand-by af
  • Kandidaat kan het lettertype niet goed lezen
    Het lettertype kan worden vergroot en verkleind worden in het examen zelf. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan kun je CTRL indrukken en met de muis scrollen
  • Het geluid klinkt te zacht of te hard
    Je kun dit aanpassen door ALT ingedrukt te houden en te scrollen met je muis. Dit werkt niet in examens die je met USB moet opstarten, daar kun je alleen voorafgaan aan het examen het geluidsniveau aanpassen
  • Ik kan niet switchen tussen de bijlage en het examen
    Door CTRL of ALT ingedrukt te houden en herhaaldelijk op TAB te drukken kun je switchen tussen de zichtbare pagina’s
  • Scrollen in de bijlage lukt niet
    Als het met het scrollwiel van de muis niet lukt, kun je altijd Page Down en Page Up gebruiken
  • Extra tijd bijgeven
    Dit kun je in Teletoets en Juno zelf regelen. Een examen dat afgenomen wordt in Facet is niet aan tijd verbonden. Hier kun je dus zonder technische aanpassing tijd bijgeven. De tijd die een kandidaat kwijtraakt door een storing, moet namelijk altijd gecompenseerd worden met minimaal 10 minuten (zie handleiding Juno/Teletoets).

 

4.4 Klachten

Doelstelling Klachten
De klachtenprocedure is erop gericht om klachten zodanig te behandelen, dat de schade of overlast voor de opdrachtgever of kandidaat van Eureka geminimaliseerd worden. Dit wordt bereikt door klachten op een doeltreffende wijze af te handelen en door maatregelen te nemen die herhaling van de klacht voorkomen.

Indienen klachten
Als de kandidaat een inhoudelijk klacht heeft, dient dit te worden vermeld in het V.O.V. en kan de kandidaat zelf een klacht indienen bij zijn of haar opleider. Vorm klachten kunnen bij Eureka worden ingediend.
Indienen van een klacht bij Eureka kan op de volgende manieren:

Website www.eureka-examens.nl
E-mail info@eureka-groep.nl
Schriftelijk Snelliusweg 1 | 6827 DG Arnhem t.a.v. Afdeling Kwaliteit

De klacht zal door de medewerker van Eureka worden afgehandeld. Het streven is om zo snel mogelijk, doch uiterlijk binnen zes weken de klacht af te handelen. Eureka zal een onderzoek instellen naar de klacht. Hierbij geldt het principe van ‘hoor-en-wederhoor’: alle betrokken partijen zullen dus worden gehoord, met betrekking tot de ontstane klacht.

Eureka zal de klager informeren over de klacht. Dit kan telefonisch dan wel schriftelijk.

Als de klacht niet naar tevredenheid is opgelost bestaat altijd de mogelijkheid voor klager om tegen het besluit in beroep te gaan. De klachtenprocedure wordt dan een beroepsprocedure.